7/30/2004
 
Dieet moet agressie gedetineerden verminderen
 

Dieet moet agressie gedetineerden verminderen

Uit een Britse studie blijkt dat het aantal geweldsincidenten in gevangenissen met een kwart afneemt door de toevoeging van vitaminen, mineralen en vetzuren aan het gevangeniseten. Het Nederlandse ministerie van Justitie gaat onderzoeken of deze onderzoeksresultaten ook voor de Nederlandse situatie van toepassing zijn. In de toekomst wordt mogelijk ook bekeken of de recidive erdoor kan worden verminderd.

Een aantal gedetineerden zal gedurende een paar maanden bij de warme middagmaaltijd een aantal voedingssupplementen krijgen. Een controlegroep slikt placebo-pillen van dezelfde grootte en kleur. Vergelijking van het aantal geregistreerde incidenten tijdens het onderzoek en in de maanden daaraan voorafgaand moet het effect van de supplementen aantonen.

Als ook hier blijkt dat gedetineerden rustiger worden van voedingssupplementen kan dat aanknopingspunten bieden voor behandeling en begeleiding, zelfs na ontslag uit de gevangenis.

Het Engelse onderzoek dateert overigens al van meer dan twee jaar geleden. Onderzoekers van de universiteit van Oxford in het British Journal of Psychiatry vonden een opmerkelijk verband tussen voeding en agressie van gedetineerden. Volgens onderzoeksleider Bernard Gesch is het beïnvloeden van gedrag via de voeding goedkoop, effectief en humaan.

Onderzoek naar de invloed van voedingstekorten op ongewenst gedrag heeft al tientallen jaren plaats. Apotheker Gert Schuitemaker, directeur van het Ortho Institute, een particulier onderzoekscentrum voor voeding en gezondheid, geeft in zijn boek Honger naar Geweld een overzicht van alle resultaten.

Volkskrant, 27/07/04

Copyright ©2004 AgriHolland






Alle nieuwsartikelen:

sojaconsumptie vermindert kans op dikkedarmkanker

Bevalling bij dikke vrouw gevaarlijker

Herbalife op shirt Beckham

Gezond, fit en slank met maaltijdvervangers

Dikte wordt drama

Nederlandse jeugd steeds sneller steeds dikker

Toename van geestesziekten door slechte voeding

Dikke peuters naar afslankkliniek

Kinderen eten wat ze krijgen voorgezet

Poli voor dikke kinderen

Voedingspatroon nog slechter dan gedacht

Obesiteit verhoogt kans op dementie

Visolie effectief bij ADHD

Obesitas niet alleen bestrijden met beweging

Jaarlijks 20.000 mensen dood door verkeerd voedsel

Drie sneden bruin brood even vet als een mars

Dieet moet agressie gedetineerden verminderen

Kinderen in grote steden dikker

43 procent van de Belgen heeft overgewicht

ongezonde transvetzuren ook in vlees

Koken in de magnetron minder gezond

McDonald's schrapt grote porties

Snackbars moeten vloeibaar vet gaan gebruiken

Bijvoeding baby veroorzaakt overgewicht

Visolie enige bron voor "goede "vetten

Snoepjes schakelen de stress uit

Tweede zomerkamp voor dikke kinderen

Auto gaat voor eten

nieuwe aanpak moet diabetes voorkomen

Hoe zwaar bent u in 2013

Amerikanen als baby al junkfood

Steeds meer Amerikanen krijgen suikerziekte

Rode wijn goed bij overgewicht

Vis goed voor slagaders

Verbod op preparaten met efedra

Visolie verhelpt leerproblemen

Misleidende reclame over voeding verboden

Vet vrije snacks en afvallen

Overgewicht en inactiviteit verhogen kankerrisico

Voedingsindustrie tegen overgewicht



Hier vindt u alle nieuwsberichten die zijn verschenen op better-life.nl. In de toekomst, als de hoeveelheid berichten is toegenomen, kunt u hier ook een zoekfunctie vinden.