Vis goed voor slagaders
Omega 3-vetzuren in vis verhogen de elastisticiteit van de slagaderwanden bij patiënten met een hoge bloeddruk. Hierdoor neemt de kans op een hartaanval af. Dr Paul Nestel van het Australische Baker Medical Research Institute heeft onderzoek gedaan bij 38 mannen en vrouwen met een hoge bloeddruk. Deze mensen werden verdeeld in drie groepen. De eerste groep kreeg dagelijks gedurende zeven weken eicosapentaeenzuur (EPA). De tweede groep kreeg het andere omega 3-vetzuur uit vis, het docosahexaeenzuur (DHA). De laatste groep kreeg dagelijks een placebo. Aan het begin en aan het eind van het onderzoek werd met behulp van ultrasonografie de elasticiteit van de slagaders gemeten. Na zeven weken was de elasticiteit van de grote slagaders van de mensen die dagelijks EPA kregen met 36% toegenomen. Ook werd er een toename in de elasticiteit van de grote slagaders gevonden bij de mensen die dagelijks DHA kregen. Deze toename was 27%. De onderzoekers raden het eten van vis aan, vooral van vette vis als tonijn, zalm en sardientjes. Hierdoor neemt de kans op een fatale hartaanval af.
bron www.ortho.nl
|